Algemene Inlichtingen

 

Het eerste tabblad “Algemene inlichtingen” groepeert de algemene informatie m.b.t. de globale aanvraag, in het bijzonder de inlichtingen m.b.t. de aanvrager, de periode, de rekening waarop de terugbetaling zal plaats vinden en eventueel de gevolmachtigde.

Het bevat 5 kaders :

1) Type invoer

Het kader “type invoer” laat toe om aan te duiden of het gaat om een nieuwe aanvraag VATRefund of om de correctie van een voorheen ingediende aanvraag via Intervat. In dit geval, zal de referentie van de eerder ingediende globale aanvraag die men wenst te verbeteren, moeten worden ingevuld. Het gaat hierbij om de referentie die door STIRint wordt toegestuurd.

 

 

2) Aanvrager

Het kader « Aanvrager » bevat de informatie m.b.t. de aanvrager van de terugbetaling(en) VATRefund. Het btw-nummer moet verplicht worden ingevuld. Intervat vult automatisch de naam en het adres in dat overeenstemt met dat btw-nummer. De gebruiker kan de gegevens wijzigen.

Op basis van het btw-nummer, worden de activiteitendomeinen corresponderend met dat btw-nummer ingevuld onder de vorm van NACE codes met hun beschrijving.

De gebruiker heeft hier ook de mogelijkheid om de activiteitendomeinen die op het scherm worden getoond te wijzigen (wijziging, toevoegen, verwijderen). Elke keer dat een NACE code is geselecteerd, wordt de overeenstemmende beschrijving getoond.

Het e-mailadres van de gebruiker is eveneens een verplicht gegeven.

Tenslotte vult de gebruiker zijn prorata in. Het gaat om een facultatief gegeven. Indien geen enkele waarde wordt ingevuld door de gebruiker, wordt er verondersteld dat het prorata van de belastingplichtige 100% is. De waarden die zijn toegestaan zijn gehele getallen van 1 tot en met 100. De waarde 0 wordt geweigerd vermits deze geen enkel recht op terugbetaling geeft.

 

 

3) Periode

Het kader « Periode » geeft de periode weer die door de globale aanvraag VATRefund wordt afgedekt. Het kan gaan om één of meerdere kwartalen binnen een jaar of om een volledig jaar.

Sommige lidstaten eisen een jaarlijkse aangifte om terugbetaling te bekomen van een bedrag tussen 50 en 400 EURO of in het geval men in een voorgaand kwartaal een bepaald bedrag vergeten zou zijn Om een jaarlijkse aanvraag in te voeren, volstaat het om een jaartal te selecteren zonder een kwartaal aan te vinken.

 

4) Bankgegevens voor de terugbetalingen

Het kader « Bankgegevens voor de terugbetalingen » heeft betrekking op de bankrekening waarop de terugbetalingen zullen plaats vinden. Het bankrekeningnummer wordt door de volgende informatie gedefinieerd : BIC, IBAN, munteenheid. Er moet eveneens gepreciseerd worden of de rekeninghouder de aanvrager zelf is of zijn gevolmachtigde. De rekening geldt voor de globale aanvraag in haar geheel. Het is niet mogelijk om een rekeningnummer mee te delen per particuliere aanvraag (per document) of per lidstaat van terugbetaling.

 

5) Gevolmachtigde

Het kader « Gevolmachtigde » herneemt de informatie m.b.t. de gevolmachtigde van de VATRefund verzending. Door te kiezen voor de optie “Geen gevolmachtigde” geeft men aan dat er geen gevolmachtigde is voor deze aanvraag. Zoniet kan een gevolmachtigde geïdentificeerd worden aan de hand van Belgisch of buitenlands btw-nummer, een TIN (Tax Identification Number) of een andere identificatie. Indien de optie “Andere” identificatie wordt aangeduid, moet het type van identificatie en de identificatie zelf worden meegegeven.
Indien een Belgisch btw-nummer wordt ingevuld, zal INTERVAT automatisch de overeenstemmende naam en het adres invullen. De gebruiker heeft steeds de mogelijkheid om deze gegevens te wijzigen.
Indien de gevolmachtigde niet wordt geïdentificeerd aan de hand van een Belgisch btw-nummer, dan vult de gebruiker zelf de overige gegevens in.
Het e-mailadres is eveneens een verplicht gegeven.  

 

Lijst van documenten