Deze functionaliteit laat toe om via de schermen, een nieuwe vraag tot aanpassing van het prorata in te voeren in het kader van VATRefund.
Het eerste tabblad « Algemene inlichtingen » laat toe om gegevens in te voeren om de prorata te wijzigen. Het bevat volgende gegevens :
· Het kader “Aanvrager” bevat alle informatie m.b.t. de belastingplichtige die een aanpassing van zijn prorata vraagt. Het btw-nummer moet verplicht worden ingevuld. INTERVAT vult automatisch de naam en het adres in dat overeenstemt met het btw-nummer maar deze gegevens kunnen gewijzigd worden op het scherm.
Het e-mailadres van de aanvrager is eveneens een verplicht in te vullen gegeven.
· Het kader “Aan te passen periode” geeft de periode weer voor dewelke de belastingplichtige zijn definitief prorata aangeeft. Het gaat steeds om een volledig jaar en moet het jaar zijn dat het huidige jaar voorafgaat. Intervat stelt deze waarde als standaardwaarde voor. Het is onmogelijk om deze waarde te wijzigen.
· Het kader “Prorata” laat toe om het definitief prorata van de belastingplichtige voor het voorgaande jaar in te voeren, m.a.w. het jaar vermeld in het kader “aan te passen periode”. Het prorata is een geheel getal van 1 tot en met 100.
· Het kader “Gevolmachtigde” herneemt de inlichtingen m.b.t. de gevolmachtigde van de verzending. Door te kiezen voor de optie “Geen gevolmachtigde” geeft men aan dat er geen gevolmachtigde is voor deze aanvraag. Zoniet kan een gevolmachtigde geïdentificeerd worden aan de hand van Belgisch of buitenlands btw-nummer, een TIN (Tax Identification Number) of een andere identificatie. Indien de optie “Andere” identificatie wordt aangeduid, moet het type van identificatie en de identificatie zelf worden meegegeven.
Indien een Belgisch btw-nummer wordt ingevuld, zal INTERVAT automatisch de overeenstemmende naam en adres invullen. De gebruiker heeft steeds de mogelijkheid om deze gegevens te wijzigen.
Indien de gevolmachtigde niet wordt geïdentificeerd aan de hand van een Belgisch btw-nummer, dan vult de gebruiker zelf de overige gegevens in.
Het e-mailadres is eveneens een verplicht gegeven.
Het tweede tabblad “Validatie en handtekening” is samengesteld uit volgende gegevens :
· Het kader “Validatie” geeft de gedetecteerde validatiefouten weer. Het kan gaan om twee types fouten :
o Verwerping (R) : het betreft een blokkerende fout die de verzending van de aangifte blokkeert. Om de aangifte te kunnen verzenden, moeten eerst de gegevens worden verbeterd.
o Waarschuwing (W) : het betreft een waarschuwing voor de gebruiker, die de verzending van de aangifte niet blokkeert. De gebruiker kan, indien gewenst, de gegevens herbekijken en eventueel aanpassen.
· Het kader “Commentaar” laat toe om een commentaar toe te voegen. Dit kan bijvoorbeeld worden gebruikt om bepaalde gegevens in de aangifte te rechtvaardigen in het geval van een “Waarschuwing”.
De commentaar wordt echter niet overgemaakt naar de lidstaat van terugbetaling.
· Het kader “Datum en handtekening” bevat de inlichtingen m.b.t. de persoon die de aanpassing van de prorata ondertekent.