· Ben ik verplicht om mijn periodieke aangifte elektronisch in te dienen?
· Waarom worden de totalen niet automatisch ingevuld?
· Hoe dien ik een nihil-aangifte in?
· Wat moet ik doen in geval ik een fout heb gemaakt?
· Wat gebeurt er indien ik twee maal dezelfde aangifte opstuur?
Elke belastingplichtige is in principe verplicht zijn periodieke btw-aangifte elektronisch in te dienen. Slechts indien de belastingplichtige of de persoon gevolmachtigd om dit voor hem te doen, in de onmogelijkheid verkeert om deze aangifte elektronisch in te dienen kan men worden vrijgesteld van de verplichting tot elektronische indiening. De redenen voor vrijstelling zijn beperkt: men beschikt niet over de nodige informatica middelen, de gevolmachtigde is een buitenlandse firma of in geval van technische problemen.
De belastingplichtige zal dan een schriftelijke verklaring indienen bij het btw-controlekantoor met de reden waarom hij de aangiften niet elektronisch kan indienen. De belastingplichtige zal het btw-kantoor ook vragen om hem een voorraad papieren formulieren op te sturen voor 1 jaar. Van zodra de belastingplichtige zich wel in de mogelijkheid bevindt om elektronisch in te dienen, zal hij dit ook melden.
U berekent zelf de totalen, hetgeen reeds een eerste vorm van controle inhoudt van de door u ingevulde bedragen, bijv. rooster yy dat het totaal is van de roosters 59, 62 en 64 dient door u zelf te worden uitgerekend en ingevuld.
Een nihil-aangifte dient u in door het bedrag 0,00 in te vullen in rooster 71.
Indien u na verzending en indiening van uw periodieke aangifte vaststelt dat u een fout heeft gemaakt, dan dient u een nieuwe aangifte in via Intervat. In het vak commentaar kan u noteren dat deze nieuwe aangifte de correcte aangifte betreft. Deze notitie in het commentaarveld zal voorkomen dat uw btw-controlekantoor u nog moet contacteren om te weten te komen dewelke de juiste aangifte is.
Per dag kunnen er maximaal 3 aangiften per belastingplichtige m.b.t. dezelfde periode worden ingediend. Van zodra u een 4e aangifte op dezelfde dag wenst te versturen, zal u een foutmelding ontvangen na de verzending.
Indien u twee maal dezelfde aangifte indient, zal de administratie slechts rekening houden met de eerst ingediende aangifte.