MTN - Nieuwe vervoermiddelen

·      Ben ik verplicht de lijst van intracommunautaire levering van nieuwe vervoermiddelen elektronisch in te dienen?

·      Kan ik meerdere lijsten MTN indienen?

·      Moeten de facturen worden toegevoegd in bijlage?

·      Wat moet ik doen indien ik een fout heb gemaakt?

·      Hoe dien ik een nihil lijst MTN in?

 

Ben ik verplicht de lijst van intracommunautaire levering van nieuwe vervoermiddelen elektronisch in te dienen?

 

 

Op 1 april 2010 is de verplichting tot elektronische indiening van de lijsten van intracommunautaire levering van nieuwe vervoermiddelen aan verwervers die niet over een geldig btw-identificatienummer beschikken in de lidstaat van bestemming, in werking getreden. De elektronische indiening is m.a.w. verplicht vanaf de lijsten die betrekking hebben op het 2e kwartaal 2010.

Indien de belastingplichtige en in voorkomend geval de gevolmachtigde niet over de nodige geïnformatiseerde middelen beschikken om deze lijst langs Intervat in te dienen, kunnen zij een vrijstelling bekomen.

Daarnaast bestaat er een administratieve tolerantie voor de belastingplichtigen wiens gebruikelijke activiteit niet bestaat uit de levering, het onderhoud, de herstelling of de verhuur van vervoermiddelen en die toevallig een levering verrichten van een nieuw vervoermiddel dat zij als bedrijfsmiddel hebben gebruikt.

Voor bovenstaande gevallen bestaat de mogelijkheid om de lijst nog steeds in te dienen op papier.

 

 

Kan ik meerdere lijsten MTN indienen?

 

 

Ja, indien u een fout zou hebben gemaakt, dan kan u de lijst opnieuw indienen. In het commentaarvak geeft u dan mee of het gaat om een verbetering (vervangende lijst) dan wel om een aanvulling.

 

 

Moeten de facturen worden toegevoegd in bijlage?

 

 

Neen, u bent niet verplicht de facturen in bijlage toe te voegen. In het geval u toch een factuur wenst toe te voegen moet deze worden bijgevoegd in pdf-, tiff-, of jpeg formaat en mag de bijlage niet groter zijn dan 5MB.

 

 

Wat moet ik doen indien ik een fout heb gemaakt?

 

 

Indien u vaststelt dat u fouten heeft begaan bij het indienen van uw lijst dan kan u een 2e lijst indienen. U moet er dan wel voor zorgen dat u in het commentaarvak de nodige toelichting geeft: u vermeldt daar duidelijk dat het gaat om de enige juiste lijst die de vorige vervangt of dat het gaat om een aanvullende lijst. Dit zal voorkomen dat uw btw-controlekantoor u nadien nog moet contacteren voor meer inlichtingen hieromtrent.

U heeft echter ook de mogelijkheid om in de eerstvolgende lijst een correctie op te nemen. U duidt dan in de lijst aan dat het gaat om een "rechtzetting van een factuur van een vorige aangifte" en duidt de periode aan waarop deze betrekking heeft.

 

 

Hoe dien ik een nihil-lijst MTN in?

 

 

De belastingplichtige dient enkel een MTN lijst in, indien hij in het betreffende kwartaal een vrijgestelde intracommunautaire levering van nieuw vervoermiddel heeft verricht. Indien dit niet het geval is, moet hij ook geen lijst indienen. Er moet dus geen nihillijst worden ingediend.