VATREFUND

·      Ben ik verplicht mijn aanvraag tot terugbetaling van btw betaald in het buitenland elektronisch in te dienen?

·      Hoe vul ik de bedragen in waarvan de aftrekbaarheid beperkt moet worden?

·      Wat moet ik doen indien ik een deel van mijn activiteit volgens de prorata bereken en een deel volgens het werkelijk gebruik?

·      Ben ik verplicht de facturen in bijlage toe te voegen?

·      Wat moet ik doen als mijn bijlagebestand groter is dan 5MB?

·      Kan ik meerdere aanvragen tot terugbetaling indienen?

·      Hoe kan ik een verbetering aanbrengen aan een eerder ingediende aanvraag?

·      Waar kan ik terecht voor meer info in verband met de specifieke aspecten voor de lidstaat waaraan ik teruggaaf vraag?

·      Waar kan ik meer info verkrijgen i.v.m. de afhandeling van mijn aanvraag tot terugbetaling?

 

Ben ik verplicht mijn aanvraag tot terugbetaling van btw betaald in het buitenland elektronisch in te dienen?

 

 

Ja, u bent verplicht uw aanvraag tot terugbetaling van btw betaald in het buitenland in te dienen via Intervat. Mocht u in de onmogelijkheid verkeren om uw aanvragen elektronisch in te dienen omdat u niet over aangepaste informaticamiddelen beschikt, dan kan u de aanvraag indienen op uw bevoegde btw-controlekantoor. Het kantoor zal dan uw aanvraag invoeren in Intervat met behulp van uw elektronische identiteitskaart.

 

 

Hoe vul ik de bedragen in waarvan de aftrekbaarheid beperkt moet worden?

 

 

Indien u gebruik maakt van een algemeen verhoudingsgetal dan vult u dat in bij Prorata. De prorata is een geheel getal van 1 t.e.m. 100. Indien u niets invult, gaat Intervat er van uit dat u volledig recht op aftrek heeft. De prorata wordt immers automatisch toegepast op de "in rekening gebrachte btw" om het bedrag "aftrekbare btw" te berekenen. De prorata die u invult is geldig voor de volledige globale aanvraag die u indient.

 

 

Wat moet ik doen indien ik een deel van mijn activiteit volgens de prorata bereken en een deel volgens het werkelijk gebruik?

 

 

Maakt u gebruik van een algemeen verhoudingsgetal en een gedeelte volgens het werkelijk gebruik dan vult u bij prorata 100 % in. In de maatstaf van heffing vult u dan de volledige maatstaf van heffing in zoals u die terug vindt op de factuur en u beperkt het bedrag "in rekening gebrachte btw" tot het bedrag waarvoor u recht op aftrek heeft. Vermits de prorata 100 % is, wordt het bedrag "aftrekbare btw" gelijk aan het bedrag dat u zelf heeft beperkt.

Hetzelfde is van toepassing in geval van "autokosten" waarbij de aftrekbaarheid in sommige lidstaten beperkt is tot 50 %.

Voorbeeld: belastingplichtige met een volledig recht op aftrek wil teruggaaf van de btw op benzine aangekocht in Frankrijk. Factuur voor 80 € met 20 € btw.

In "maatstaf van heffing" vult men 80 in, in "bedrag in rekening gebrachte btw" vult men 10 in (beperkt tot 50 %). Intervat berekent zelf het recht op aftrekbare btw m.b.v. de prorata die in dit geval 100 % is en zal dus eveneens 10 invullen in "aftrekbare btw".

 

 

Ben ik verplicht de facturen in bijlage toe te voegen?

 

 

Afhankelijk van de lidstaat waaraan u teruggaaf vraagt, de aard van de goederen en het bedrag, zal u al dan niet facturen moeten toevoegen in bijlage.

Om te weten of u bijlagen moet toevoegen, klikt u op de knop "Specifieke gegevens voor dit land" in het invoerscherm voor de aankoop- of invoerdocumenten.

 

images\faq_vatr_knop_spec_geg.gif

 

U bekomt dan volgend scherm: in dit geval gaat het om de gegevens voor Frankrijk waarbij het vereist is om een kopie van de factuur mee te sturen in geval van levering van brandstof voor meer dan 250 € of voor de andere goederen en diensten indien het gaat om facturen van meer dan 1000 €.

 

images\faq_vatr_scherm_spec_inl.gif

 

 

Wat moet ik doen als mijn bijlagebestand groter is dan 5MB?

 

 

Bijlagen mogen enkel worden toegevoegd in pdf, tiff of jpeg formaat en mogen niet groter zijn dan 5 MB per aanvraag en per lidstaat. Daarom wordt er aangeraden om te scannen in zwart/wit in een resolutie van max. 200 dpi.

Is uw bijlagebestand groter dan 5 MB, dan herneemt u in dat bestand de belangrijkste facturen per leverancier. De overblijvende facturen kan u per mail doorsturen naar de betreffende lidstaat. Een link naar de mail-adressen vindt u terug op uw ontvangstbevestiging.

 

 

Kan ik meerdere aanvragen tot terugbetaling indienen?

 

 

Er wordt per lidstaat en per periode slechts één aanvraag tot terugbetaling aanvaard. Men kan per lidstaat maximaal 4 trimestriële aanvragen indienen en 1 jaarlijkse aanvraag. Deze jaarlijkse opgave is in feite bedoeld in de gevallen waarbij men bedragen zou zijn vergeten in 1 van de 4 trimestriële aanvragen.

De jaarlijkse aanvraag kan ook dienen voor belastingplichtigen die slechts teruggaaf vragen van kleine bedragen (btw-bedrag van minstens 50 €). De trimestriële aanvragen moeten minimum betrekking hebben op 400 €.

 

 

Hoe kan ik een verbetering aanbrengen aan een eerder ingediende aanvraag?

 

 

U kan de oorspronkelijk ingediende aanvraag weer in de schermen laden of het zip-bestand downloaden dat u indiende (via de optie "consultatie" in de linkermenubalk).

In het eerste scherm duidt u dan aan dat het gaat om een "verbetering van een voorafgaande aanvraag" en u geeft de referentie in van de globale aanvraag die u wenst te verbeteren. Het gaat om de referentie die u per mail heeft ontvangen. U kan dan de nodige verbeteringen aanbrengen. De verbeterde aanvraag vervangt de voorgaande aanvraag.

 

images\faq_vatr_kader_type_invoer.gif

 

Bent u in een bepaald kwartaal een factuur vergeten in te voegen dan kan u deze factuur ook ingeven in de jaarlijkse aanvraag.

 

 

Waar kan ik terecht voor meer info in verband met de specifieke aspecten voor de lidstaat waaraan ik teruggaaf vraag?

 

 

U vindt meer info terug door te klikken op de knop "Specifieke gegevens voor dit land". Indien u meer gedetailleerde info wenst i.v.m. bepaalde aspecten die specifiek zijn voor een welbepaalde lidstaat, dan moet u zich richten naar die bepaalde lidstaat.

U vindt info (ook contactgegevens) m.b.t. elke lidstaat terug op volgende link:

·      VAT in the European Community

 

 

Waar kan ik meer info verkrijgen i.v.m. de afhandeling van mijn aanvraag tot terugbetaling?

 

 

De Belgische administratie kan u niet inlichten m.b.t. de stand van zaken van uw dossier. Indien u aanvullende inlichtingen wenst, zal u contact moeten nemen met de lidstaat van terugbetaling. Meer info kan u vindt u door te klikken op de linken die u op uw ontvangstbevestiging terugvindt.

 

images\faq_vatr_ontvangstbev.gif